The social representations of students on a bachelor's degree course at an Institute of Higher Education about learning assessment

data revealed using the free word association

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5415

Keywords:

learning assessment, higher education, social representations.

Abstract

This study is part of the International Research Network of Teachers' Professional Development (RIDEP). It assumes that the evaluative practices carried out in Higher Education Institutions can be understood through the identification of students' social representations of the assessment tools used by their teachers. From a quantitative-qualitative, descriptive nature, based on Moscovici's Social Representations Theory and Abric's Central Core structural approach. The study aims to understand the Social Representations of students in a bachelor's degree program at a Higher Education Institution. Thirty-five students participated in the research, data collection was done through a questionnaire and the TALP - Free Association Word Technique. The software EVOC was used for word analysis. The results indicate that the likely central core of students' social representations, regarding the assessment tools used in their program, may be represented by the words Excellent, Exams, and Outdated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Géssika Mendes Vieira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Possui Graduação em Comunicação Social e em Pedagogia pelo Centro Universitário de Patos de Minas. Especialista em Docência (IFMG), Pedagogia Universitária (UFTM). Mestrado em Educação pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente no Núcleo de Educação à Distância (NEAD) do curso de Pedagogia na Faculdade Cidade Patos de Minas. 

Vania Maria de Oliveira Vieira, Universidade de Uberaba (Uniube)

Possui graduação em Psicologia, Formação de Psicólogos e Licenciatura pela Universidade de Uberaba, graduação em Pedagogia Licenciatura Plena pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava, mestrado em Educação, Formação de Educadores pela Universidade de Uberaba. Doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é docente no curso Psicologia e vice coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE/Uberlândia). 

Published

2025-03-27

How to Cite

MENDES VIEIRA, Géssika; VIEIRA, Vania Maria de Oliveira. The social representations of students on a bachelor’s degree course at an Institute of Higher Education about learning assessment: data revealed using the free word association. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025013, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5415. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5415. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda