Digital information and communication technologies in the process of inclusion of people with disabilities

utopia or reality?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5432

Keywords:

school inclusion, deficiency, digital information and communication technologies.

Abstract

Brazilian legislation is very extensive in enunciating the rights and guarantees of people with disabilities, including access to technological tools, in addition to establishing actions that enable digital and social inclusion. However, according to the World Health Organization (WHO), these individuals achieve the worst indicators in education, health and economy, even in developed countries. Taking this reality into account, this article sought to show, in the area of Education, some aspects of this scenario in our country, through a narrative literature review, using a qualitative research approach. Concepts of disability, functionality and health, legislative sources that govern the matter, as well as the status of digital availability in the school environment are discussed. The result of this research showed that, in practice, reality is very far from guaranteeing the rights of these individuals, although digital information and communication technologies bring significant results in the inclusion of people with disabilities.

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Author Biographies

Luis Henrique Ramos Alves, Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Possui graduação em Direito pela Universidade do Oeste Paulista, Pós-graduado em Direito Processual Civil no Instituto Damásio de Ensino, e em Direito Constitucional Aplicado, Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista, e  atualmente é doutorando em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista.

Raquel Rosan Christino Gitahy, Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, graduação em Direito - Instituição Toledo de Ensino, mestrado em Curso de Pós Graduação Em Educação Área de Concent pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e doutorado em Curso de Pós Graduação Em Educação Área de Concent pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Docente da Universidade do Oeste Paulista e da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul.

 

Ana Keila Piva Mantovani Silva , Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Graduada em Medicina pela Universidade Estadual de Londrina. Residência Médica em Ginecologia e Obstetrícia pela UNESP de Botucatu. Especialista em Mastologia. Perita médica Legista do IML do Estado de São Paulo. Docente do curso de Medicina da Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) - campus Guarujá. Mestranda em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE).

Published

2024-09-20

How to Cite

ALVES, Luis Henrique Ramos; GITAHY, Raquel Rosan Christino; SILVA , Ana Keila Piva Mantovani. Digital information and communication technologies in the process of inclusion of people with disabilities: utopia or reality?. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024035, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5432. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5432. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Processo formativo nas culturas midiática e tecnológica