The place of School Management in promoting anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5435

Keywords:

education management, pedagogical coordination, law 10,639/2003.

Abstract

The aim of this research was to analyze the role of School Management in the process of promoting anti-racist education according to the Curricular Guidelines for Education on Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture. To this end, we used a qualitative approach and developed documentary research whose analysis was carried out using elements of the Content Analysis technique. As main results, we found that the role of School Management, according to the document analyzed, is to position itself critically against ethnic-racial discrimination, assuming the management and coordination of teaching moments that consider content, study units, preparation of teaching materials, programs and projects aimed at Education on Ethnic-Racial Relations in different areas of knowledge. Furthermore, it is a place that must be responsible for ensuring that studies on the subject are addressed in the school's institutional documents, but also for planning and offering ongoing training for teachers, aiming to implement Law 10.639/2003, and for promoting anti-racist education from the perspective of democratic management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaklebio Alves da Silva, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas (AMESG/FADIMAB) e em Pedagogia. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco (PPGE/UPE). Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco (PPGEC/UFRPE). Professor Adjunto da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) lotado na Unidade Acadêmica de Educação do Centro de Formação de Professores (UAE/CFP).

Fábio Marques Bezerra, Universidade de Pernambuco (UPE)

Possui graduado nas Licenciaturas em História (UFPE), Educação Física (UPE) e Pedagogia Bilíngue Libras/Português (INES). Mestrando em Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional - PROFEI pela UPE. Mestrado e doutorado em Educação (Linha de pesquisa: Memórias e Identidades) pela UFPE. Atualmente é professor de Educação Física no Colégio Militar do Recife (CMR) e em cursos de licenciatura no IFPB pelo Plano Nacional de Formação de Professores - PARFOR e na modalidade EaD pela Universidade Aberta do Brasil (UAB), na UFPE, UPE e UFRPE.

Published

2025-05-14

How to Cite

SILVA, Joaklebio Alves da; BEZERRA, Fábio Marques. The place of School Management in promoting anti-racist education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025017, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5435. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5435. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda