Teacher generates teacher

a concept to work on teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5441

Keywords:

teacher training, youth and adult education, teacher generates teacher.

Abstract

This article aims to present part of the study that led to the formulation of the concept "teacher generates teacher". The text has a theoretical framework that discusses teacher training focused on Youth and Adult Education (EJA, in Brazil). The research had the participation of 4 English teachers from Rede CEJA, who studied Languages at Faculdade de Formação de Professores of Universidade do Estado do Rio de Janeiro; in order to understand their formative processes and the challenges they face in their daily work at EJA. With the analysis of the data, through thematization, the research showed that the training processes of these teachers are dynamic and go beyond the formal courses they seek to attend. It also was evidenced that they learn mainly in the collective, exchanging information and experiences with colleagues, which supports the conceptual statement “teacher generates teacher”, which will be presented in detail.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Miranda Medeiros, Centro de Educação de Jovens e Adultos – Rede CEJA

Possui Graduação em Letras - Português/Inglês e Especialização em Língua Inglesa pela FFP/UERJ. Mestrado e Doutorado em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Atualmente, é professora de Inglês e de Projeto de Vida no Centro de Educação de Jovens e Adultos (CEJA). Também é membro do grupo de pesquisa Formação de Professores, Processos e Práticas Pedagógicas, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 

Helena Amaral da Fontoura, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Graduate Diploma em Educational Psychology pela University of Alberta, Canada, Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Doutora em Ciência pela Escola Nacional de Saúde Pública ENSP/Fundação Oswaldo Cruz, Pós Doutora em Educação na Universidade de Barcelona, Pós Doutora em Educação Universidade Federal de Mato Grosso. Professora Titular do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 

Published

2025-03-26

How to Cite

MEDEIROS, Letícia Miranda; FONTOURA, Helena Amaral da. Teacher generates teacher: a concept to work on teacher training. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025012, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5441. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5441. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda