Analysis and (re)structuring of a lesson plan based on the principles of Universal Design for Learning - UDL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5454

Keywords:

universal design learning, portuguese language lesson plan, apprenticeship.

Abstract

This research proposes the analysis and possible (re)structuring of a lesson plan based on the principles of Universal Design for Learning (DUA), with the central objective of verifying whether the lesson plan of the Portuguese language curricular component of the 4th year of Elementary School I at a State Education Network School located in the municipality of Parintins/Amazonas presents some characteristics of the Universal Design for Learning (DUA) approach and proposes changes. Thus, based on investigations carried out within the school itself, the aim was to (re)structure it in accordance with the principles of the DUA, with the aim of making the student a participant in their own learning in classes, positively impacting the dialogical process of teaching-learning. Our methodology was based on a qualitative approach to document and bibliographic analysis. Finally, the plan was (re)structured to contribute to teachers and guide planning that addresses the diversity present in the classroom, from an inclusive perspective, so that everyone advances in their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcenildes Pires Teixeira, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Possui graduação em licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA e em Educação Especial pela Faculdade Iguaçu. Mestrado em andamento em Educação Inclusiva pelo PROFEI pela Universidade Federal de Roraima- UFRR. Atualmente é pedagoga e professora de educação especial em escola da rede pública de ensino no Estado do Amazonas- SEDUC/AM.

Haciane Moreira da Silva Teixeira , Universidade Fedral de Roraima - UFRR

Possui graduação em Licenciatura em Letras/Língua Portuguesa e Língua Espanhola pela Universidade Estadual de Roraima (UERR), licenciada em Pedagogia pelo Instituto Federal do Amazonas (IFAM), e Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em educação Inclusiva - PROFEI. Atualmente sou professora pela Prefeitura Municipal de Pacaraima, e no Governo do Estado de Roraima como professora de Língua Espanhola.

Marcelo Naputano, Universidade Fedral de Roraima - UFRR

Possui Graduação (Bacharel) em História pela Universidade de São Paulo (USP), Graduação em Psicologia (Bacharel/Licenciatura/Formação de Psicólogo) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP, Mestrado e Doutorado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP. Atualmente é Professor efetivo do curso de Psicologia da Universidade Federal de Roraima/UFRR.

Published

2024-09-23

How to Cite

TEIXEIRA, Alcenildes Pires; TEIXEIRA , Haciane Moreira da Silva; NAPUTANO, Marcelo. Analysis and (re)structuring of a lesson plan based on the principles of Universal Design for Learning - UDL. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024039, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5454. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5454. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Processo formativo nas culturas midiática e tecnológica