Project-Based Learning in Higher Education

aesthetic education and interation in a experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5544

Keywords:

project-based learning, playfulness, aesthetic education.

Abstract

This paper presents an experience report on the application of Project-Based Learning (PBL) in the Rural Administration course component of the Veterinary Medicine undergraduate program at a community university during one academic semester. The methodology adopted was the experience report, with a qualitative approach, grounded in theoretical frameworks such as Vygotsky's interactionism, Schiller's playfulness and aesthetic education, and Freire's dialogical approach. PBL was implemented through the development of Business Plans, with partial deliveries and a final presentation in a seminar format. The results demonstrated the development of practical and theoretical competencies, such as teamwork, critical thinking, communication, and project management. The experience showed that PBL promoted student engagement and the integration of interdisciplinary knowledge, preparing them for real challenges in the management of agricultural enterprises. It is concluded that the methodology, combined with solid educational principles, contributes to meaningful learning in professional training, although further studies are needed to assess the transfer of this knowledge to practical contexts. The study reinforces the importance of active approaches in higher education, aligned with contemporary demands of the job marke

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Bertoli Gonçalves, Sorocaba University

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal de São Carlos. Mestrado em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos. Pós-doutorado no Departamento de Política Científica e Tecnológica da Unicamp. Docente dos Programas de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Processos Tecnológicos e Ambientais; Universidade de Sorocaba - UNISO.

Helena Soares Henrique , Sorocaba University

Possui graduação em Licenciatura em Dança pela Universidade de Sorocaba e Licenciatura em História pela UniBF. Pós Graduação em Arte Educação pela Anhanguera. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba - UNISO.

Roger dos Santos, Sorocaba University

Possui licenciatura em História pela Universidade de Sorocaba. Especialista em História, Sociedade e Cultura pela PUC-SP. Mestrado em Comunicação e Cultura pelo PGCC da Universidade de Sorocaba. Doutorado em Educação pelo PPGE da Universidade de Sorocaba. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba - Uniso.

Published

2025-05-20

How to Cite

GONÇALVES, Daniel Bertoli; HENRIQUE , Helena Soares; SANTOS, Roger dos. Project-Based Learning in Higher Education: aesthetic education and interation in a experience report. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025025, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5544. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5544. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda