A pedagogy of care

the experience of the conduct of schools (1721)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id3712

Keywords:

the conduct of schools, lasallian pedagogy, care.

Abstract

This bibliographic research reads the The Conduct of Schools from the point of view of care. It aims to identify this dimension in La Salle's pedagogy. In the period in which La Salle lived a new concept of childhood developed, which did not exist in the Middle Ages. La Salle, in this context, presents an educational proposal that takes into account the dimension of care. It is reflected, among others, in the various strategies presented in the The Conduct of Schools so that students do not stray from school; that they may remain in good and avoid evil; to develop the dimension of solidarity and take care of each other. We conclude that care is a theme that transcends the The Conduct of Schools itself and appears as a crosscutting theme throughout La Salle's pedagogical project, reaching the 21st century as an inspiring theme for contemporary pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clóvis Trezzi, Universidade La Salle

Doutor em Educação pela Universidade La Salle de Canoas (RS) e Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo (SP); especialista em Ensino Religioso e Pastoral da Educação pela PUC/PR; Graduado em Pedagogia pela UNIMEO/CTESOP e em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília (DF). É professor no curso de Pedagogia da Universidade La Salle e Professor nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Memória Social e Bens Culturais da Universidade La Salle de Canoas (RS).

Moyses Romero Borges Oliveira, Colégio La Salle São Carlos

Mestre em Educação pela a Universidade Cidade de São Paulo; Especialista em Educação MBA em Gestão Educacional pelas Faculdades Metropolitanas Unidas FMU; especialista em educação Universidade Cidade de São Paulo; Graduado em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2015.

BÉDEL, Henri. Orígenes 1651-1726: iniciación a la historia del Instituto de los Hermanos de Las Escuelas Cristianas. Roma, Itália: Hermanos de las Escuelas Cristianas, 1998.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano: compaixão pela terra. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

CENCINI, Amedeo; MANENTI, Alessandro. Psicologia e formação: estruturas e dinamismos. 2. ed. São Paulo: Paulinas, 1988.

CHARTIER, Anne-Marie. Alfabetização e formação dos professores da escola primária. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 8, p. 4-12, 1998. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE08/RBDE08_03_ANNE-MARIE_CHARTIER.pdf. Acesso em: 14 jul. 2019.

FIÉVET, Michel. Les enfants pauvres à l'école: la révolution scolaire de Jean-Baptiste de La Salle. Paris, França: Imago, 2001.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.

GAUTHIER, Clermont. O século XVII e o nascimento da pedagogia. In: GAUTHIER, Clérmont; TARDIF, Maurice (org.). A pedagogia: teorias e práticas da antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 101-127.

GOMES, Paulo César da Costa. Versalhes não tem banheiro: as vocações da geografia cultural. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 19-20, p. 41-49, jan./dez. 2005. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/3490/2418. Acesso em: 20 jul. 2019.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HENGEMÜLE, Edgard. Educação lassaliana: que educação? Canoas, RS: Salles, 2007.

LA SALLE, João Batista de. Guia das escolas cristãs. Canoas, RS: Unilasalle, 2012a. (Coleção Obras Completas, v. III).

LA SALLE, João Batista de. Regras comuns dos irmãos das escolas cristãs. Canoas, RS: Unilasalle, 2012b. (Coleção Obras Completas, v. II-A).

LAURAIRE, León. La guía de las escuelas: enfoque diacrónico. Evolución del texto de 1706 a 1916. Roma, Itália: Casa San Juan Bautista de La Salle, 2014. (Col. Cahier Lassalienn, 67).

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MONDIN, Batista. O homem, quem é ele? Elementos de antropologia filosófica. São Paulo: Paulus, 1980.

MORALES, Alfredo A. Espíritu y vida: el ministerio educativo lasallista. Bogotá, Colombia: Monserrate, 1990.

MORIN, Edgar. O método 6: ética. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2017.

SAVIANI, Dermeval. História da formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Educação, Santa Maria, v. 30, n. 2, p. 11-26, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3735/2139. Acesso em: 14 ago. 2019.

SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão. Capitalismo e urbanização. 14. ed. São Paulo, SP: Contexto, 2004.

Published

2022-08-05

How to Cite

TREZZI, Clóvis; OLIVEIRA, Moyses Romero Borges. A pedagogy of care: the experience of the conduct of schools (1721). Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022001, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id3712. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3712. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação e Sensibilidade