A pedagogy of care

the experience of the conduct of schools (1721)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id3712

Keywords:

the conduct of schools, lasallian pedagogy, care.

Abstract

This bibliographic research reads the The Conduct of Schools from the point of view of care. It aims to identify this dimension in La Salle's pedagogy. In the period in which La Salle lived a new concept of childhood developed, which did not exist in the Middle Ages. La Salle, in this context, presents an educational proposal that takes into account the dimension of care. It is reflected, among others, in the various strategies presented in the The Conduct of Schools so that students do not stray from school; that they may remain in good and avoid evil; to develop the dimension of solidarity and take care of each other. We conclude that care is a theme that transcends the The Conduct of Schools itself and appears as a crosscutting theme throughout La Salle's pedagogical project, reaching the 21st century as an inspiring theme for contemporary pedagogy.

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Author Biographies

Clóvis Trezzi, Universidade La Salle

Doutor em Educação pela Universidade La Salle de Canoas (RS) e Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo (SP); especialista em Ensino Religioso e Pastoral da Educação pela PUC/PR; Graduado em Pedagogia pela UNIMEO/CTESOP e em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília (DF). É professor no curso de Pedagogia da Universidade La Salle e Professor nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Memória Social e Bens Culturais da Universidade La Salle de Canoas (RS).

Moyses Romero Borges Oliveira, Colégio La Salle São Carlos

Mestre em Educação pela a Universidade Cidade de São Paulo; Especialista em Educação MBA em Gestão Educacional pelas Faculdades Metropolitanas Unidas FMU; especialista em educação Universidade Cidade de São Paulo; Graduado em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília.

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Published

2022-08-05

How to Cite

TREZZI, Clóvis; OLIVEIRA, Moyses Romero Borges. A pedagogy of care: the experience of the conduct of schools (1721). Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022001, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id3712. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3712. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação e Sensibilidade