Education and present time

less carpe diem, more joy at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p199-209

Keywords:

School Education, Dead Poet’s Society, Georges Snyders

Abstract

This paper is an essay that, from the film Dead Poet’s Society and the books Happy Students and They Joy of Teaching, seeks to provoke reflection about school and its prerogatives to educate for the full development of the person, exercise of citizenship and professional qualification. By contrasting the sense of carpe diem – one of the main mantras of the fictional professor Keating – with Georges Snyders’ and Rubem Alves’ theoretical assumptions about happiness and joy at school, it is hoped to highlight elements for a necessary axiology of school education, increasingly focused only on for cognitive, pragmatic and evidenced by standard measures testing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Fortunato, Instituto Federal de São Paulo - IFSP - Itapetininga

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias e Doutor em Geografia, ambos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCAr, campus Sorocaba.

References

ALVES, R. A escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. Campinas: Papirus, 2001.

ALVES, R. A alegria de ensinar. São Paulo: ARS Poética, 1994.

CARVALHO, R. M. B. de. Georges Snyders: em busca da alegria na escola. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 32, p. 151-170, 1999.

DÖPPENSCHMITT, E. O esvaziamento da experiência docente: relatos orais de professores provocados com base na exibição do filme Sociedade dos Poetas Mortos. Cadernos CERU, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 71-84, 2009.

FREINET, C. As técnicas de Freinet da escola moderna. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.

McLAREN, P.; LEONARDO, Z. Deconstructing surveillance pedagogy: dead poets society. Studies in the Literary Imagination, Atlanta, v. 31, n. 1, p. 127-147, 1998.

NASCIMENTO, A. S. R. do. Educação e Carpe Diem: reflexões sobre a teoria pedagógica no filme Sociedade dos Poetas Mortos. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2003.

NEILL, A. S. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.

OLIVIER, B. The amplification of reason, or the recuperation of imagination: Peter Weir’s Dead Poets Society. South African Journal of Philosophy, África do Sul , v. 20, n. 2, p. 171-190, 2001.

SAVIANI, D. Escola e democracia: para além da “teoria da curvatura da vara”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 227-239, 2013.

SEREY, T. T. Carpe Diem: lessons about life and management from Dead Poets’ Society. Journal of Management Education, Califórnia, v. 16, n. 3, p. 374-381, 1992.

SNYDERS, G. Alunos felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

SOCIEDADE dos Poetas Mortos. Direção de Peter Weir. Burbank. Roteiro de Tom Schulman. Califórnia: Walt Disney Studios, 1989. 1 DVD (2h20min.).

Published

2021-04-30

How to Cite

FORTUNATO, Ivan. Education and present time : less carpe diem, more joy at school. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 199–209, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p199-209. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3805. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda