Multiseriated schools in the city of Iguape 1980-2008

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p853-872

Keywords:

Multigraded schools, Rural school, Education, Iguape (SP)

Abstract

This research aims to address the functioning of multi-grade schools in operation in the municipality of Iguape. It aims to understand the differences in this way with urban schools and to recognize the importance of these institutions for the rural community. Despite focusing on a specific location, it is possible to understand through the study the difference between rural and urban education, in the face of a historical context that encompasses the political, economic, social and cultural sectors. This school modality, which was created in the 19th century, remains in operation today, presenting in its structure significant similarities with the way it worked in previous centuries. In this environment, students from different grades can remain, concurrently, with the same teacher. The methodological procedure was guided by the survey and study of the bibliography on the history of Iguape, as well as scientific work on rural and unidocent institutions in Brazil, interviews and analysis of the legislation.

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Author Biographies

Cristiane Corrêa Strieder, Universidade de Sorocaba

Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Santana, pós-graduação em Didática do Ensino Superior e Psicopedagogia; mestrado em Educação pela Universidade de Sorocaba.

Vania Regina Boschetti, Universidade de Sorocaba

Possui Graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba, Graduação em Estudos Sociais pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Tatuí, Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba, Mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba e Doutorado em Ciências, área de Geografia Humana, pela Universidade de São Paulo. É professora titular de História da Educação e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.

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Published

2020-12-23

How to Cite

STRIEDER, Cristiane Corrêa; BOSCHETTI, Vania Regina. Multiseriated schools in the city of Iguape 1980-2008. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 853–872, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p853-872. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3858. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda