The methodology and objectives of the Political Pedagogical Project of the Specialization Course in Teaching at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id3935

Keywords:

professional education, PPC, teacher training.

Abstract

Given the complexity of teacher training to work in professional and technological education, what strategies are necessary to support classroom teaching practice? The didactic-pedagogical approach of the teaching for Professional, Scientific and Technological Education Specialization Course at the IFMS campus Campo Grande, and the objectives of the Pedagogical Project, in 2018, are the object of this research, with the purpose of verifying of the relation theory and practice in this training, understanding the possible effects on the training of the teaching professional. It is a qualitative, documentary research. The analysis of the teaching plans comprises a set of different interpretative techniques to translate and describe its objectives. It is understood that the articulation between theory and teaching practice is present in three of the twelve curricular units, which can lead to inconsistent training, especially for the professional bachelor. The results may serve as parameters for implementing actions that make it possible to improve the articulation of the course methodology with educational theory and practice. The suggested measures are the updating and reformulation of the PPC, within the scope of fostering the link of teaching practice, in order to adjust the theory in the light of school practice, contributing to the breaking of the duality of professional education.

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Author Biographies

Jeniffer Paes Higa Bahia , Secretaria Municipal de Educação de Mato Grosso do Sul - Rede Municipal de Campo Grande

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

Marilyn Aparecida Errobidarte de Matos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - campus Campo Grande

Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional pela Anhanguera/Uniderp, graduação em Ciências Econômicas e Ciências Biológicas pela Universidade Católica Dom Bosco. Especialização em Planejamento Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira RJ e Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul e . Atualmente é  professora EBTT de Metodologia da Pesquisa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - campus Campo Grande.

Vanir, IFMS

Doutor em Ciências Ambientais e Sustentabilidade Agropecuária pela UCDB. Mestre em Educação pela UCDB. Especialização em Docência para Educação Básica, Técnica e Tecnológica pelo IFMS. Especialização em Instrumentação para o Ensino de Matemática pela UFF. Professor EBTT no IFMS, campus Campo Grande-MS.

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Published

2022-08-05

How to Cite

BAHIA , Jeniffer Paes Higa; MATOS, Marilyn Aparecida Errobidarte de; VANIR. The methodology and objectives of the Political Pedagogical Project of the Specialization Course in Teaching at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022005, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id3935. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3935. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda