Alternances as a principle and form of organization of pedagogical work in the License Course in Countryside Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p403-422

Keywords:

Countryside Education, University education, Teacher training.

Abstract

This text analyzes challenges and perspectives of the Pedagogy of Alternation developed in the Degree Course in Rural Education (LEdoC), at the Federal University of Piauí, and suggests actions that materialize the proposals of the Pedagogical Project of the Course (PPC). The article is a theoretical effort to analyze the experience developed, based on the references of Countryside Education. The results of the study point to a dichotomy, in LEdoC, between the two formative periods that make up the Pedagogy of Alternation: University Period and Community Period, although there are effective possibilities of inserting students in their social reality, however, this insertion is linked exclusively to the activities of the Community Period, without its integration with the studies carried out at University Period. It is concluded that it is necessary to restructure the Course Alternation proposal, in an integrative perspective, in order to enable educational practices that increase the principles, concepts and methodologies of Countryside Education.

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Author Biographies

Keylla Rejane Almeida Melo, Universidade Federal do Piauí - Coordenadora do Programa Escola da Terra

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Especialista em Metodologia do Ensino pela Faculdade de Ensino Superior do Piauí - FAESPI. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Professora da Universidade Federal do Piauí, vinculada ao Centro de Ciências da Educação, Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Membro do Conselho editorial do periódico Ensino em Revista da Universidade Federal de Uberlândia. Membro do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação do Campo (NUPECAMPO) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Geografia (GEPEGH), da UFU. Temas de interesse: Formação de Professores, Leitura e Escrita, Educação Infantil, Infâncias e Educação do Campo.

Raimunda Alves Melo, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí. Possui Mestrado em Educação pela UFPI. É graduada em Licenciatura em História pela Universidade Estadual do Piauí,  graduação em Bacharelado em Teologia pela Faculdade Evangélica do Piaui, graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Evangélica do Piauí. Atualmente é professora assistente da Universidade Federal do Piauí e Coordenadora Institucional do Programa de Iniciação à Docência(PIBID). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, formação de professores, educação; gestão, formação continuada e alfabetização.

Antônia Dalva França-Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Brasil. Presidente Comissão de Governança PIBID e RP da Universidade Federal do Piauí , Brasil

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Published

2021-08-30

How to Cite

MELO, Keylla Rejane Almeida; MELO, Raimunda Alves; FRANÇA-CARVALHO, Antônia Dalva. Alternances as a principle and form of organization of pedagogical work in the License Course in Countryside Education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 403–422, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p403-422. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3938. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Formação de professores