Teacher's understanding of the use of Digital Information and Communication Technologies in the context of Technoteaching
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p361-380Keywords:
Technology, Teacher education, TeachingAbstract
The objective of this paper is to describe the understanding about the use of Digital Technologies of Information and Communication during the process of initial formation of a teacher who attended the discipline Technoteaching and its didactic-methodological impacts linked to his later professional practice. Descriptive research was developed, with the participation of a mathematics teacher and ten students from the fourth and fifth year of the institution where the research subject teaches, from September to November 2019. The research was divided into three phases: data planning, collection, and analysis. The results of the research demonstrate that after experiencing a technoteaching experience, the teacher-subject starts to understand new possibilities of using digital technologies, detaching himself from the constraints of exclusively expository pedagogical practices using digital tools.
Downloads
References
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
COLL, César; MONEREO, Carles. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César; MONEREO, Carles (org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15-46.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, dez./fev. 2014.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
JAPIASSU, Hilton. O sonho transdisciplinar: e as razões da filosofia. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2007.
KENSKI, Vani Moreira; MEDEIROS, Rosangela Araújo; ORDÉAS, Jean. Ensino superior em tempos mediados pelas tecnologias digitais. Trabalho & Educação, Minas Gerais, v. 28, n. 1, p. 141-152, jan./abr. 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2015.
LIMA, Luciana de; LOUREIRO, Robson Carlos. Tecnodocência: concepções teóricas. Fortaleza: Edições UFC, 2019.
MARCONI, Marina de Andrade, LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
MAYRINK, Mônica Ferreira; BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Entrevista a Vani Moreira Kenski. Caracol, São Paulo, n. 13, p. 224-233, 2017.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.
SCHÖN, Donald Alan. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 77-91.
STAKE, R. E. Investigación com estúdio de casos. Madrid: Morata, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, n. 13, p. 5-24, 2000.
VALENTE, José Armando. A comunicação e a educação baseada no uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Revista UNIFESO: Humanas e Sociais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 141-166, 2014.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .