High school teachers' conceptions about educational practices in the context of virtual social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4072

Keywords:

educational practices, social networks, teaching conceptions.

Abstract

This study aims to analyze the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí, Campus Valença do Piauí, about educational practices in the context of virtual social networks. The research follows a qualitative approach. Interviews were used with these subjects for data collection. Data assessment was based on Discourse Analysis. It can be seen, through the analyzes, that school educational practices are reconfigured to mediate students' training in a multidimensional perspective that encompasses the pluralities of youths and the worlds of youth territorialities, especially the digital one. It is also verified that the pedagogical proposals must be (re)thought taking into account the scenarios of social relations and possibilities of learning that emerge from the virtual social networks. Meanwhile, teaching practices need an intentional, conscious and reflective character to be embodied in educational practices that contribute to the integral formation of students of the new generations.

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Author Biographies

Douglas Pereira da Costa, Universidade Federal do Piauí

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Educação (LUI). Pedagogo (UESPI). Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial, em Gestão e Docência no Ensino Superior, em Era Digital e Impactos na Saúde, Educação e Comportamento Social e em Pedagogia Empresarial e Educação Corporativa. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). 

Luciana Silva Dias, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Mestre em Educação Pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Docência do Ensino Superior pela Faculdade De Ciências e Educação do Caparaó( FACEC) . Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Pedagogia e Processos de Planejamento didático, Pedagogia Social e Sociologia.

Maria das Dôres de Sousa, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí, Especialização em Ensino pela Universidade Federal do Piauí, Graduada em Bacharelado em Ciências Sociais - Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba. Professora - Associada 4 da Universidade Federal do Piauí. 

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Published

2022-08-05

How to Cite

COSTA, Douglas Pereira da; DIAS, Luciana Silva; SOUSA, Maria das Dôres de. High school teachers’ conceptions about educational practices in the context of virtual social networks. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022014, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4072. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4072. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda