The Pedagogical Coordinator in the process of monitoring, learning and (trans)forming with the student with a disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4163

Keywords:

pedagogical coordinator, special education, inclusion.

Abstract

In this article, we intend to: understand the processes of (trans)formation of the pedagogical coordinator in monitoring students with disabilities in the context of special and inclusive education. This is a study with a qualitative research approach, using deductive-inductive methods, and as research instruments: participant observation and a semi-structured questionnaire. According to the results, the reflections show that the Pedagogical Coordinators experience difficulties due to the lack of continuing education for themselves and the teachers; they do not know how to develop methodological and didactic strategies that help students learn; there is a lack of support on the part of the Municipal Department of Education, the family and the school for the monitoring of disabled students that can favor their social, affective and cognitive development. In addition, the study's reflections show that for these professionals, inclusion in educational and training contexts contributes to the insertion, permanence and social and educational development of people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.  Professora da Universidade Estadual do Maranhão - CESC/UEMA e atualmente Diretora o Curso de Pedagogia. Professora permanente do Programa de Pós - Graduação em Educação (PPGE) – Mestrado Profissional em Educação da UEMA. Coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação Ciências e Tecnologia de Caxias - MA – SEMECT. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade (UEMA/CNPq). Experiência nas áreas de formação, educação especial e inclusiva, desenvolvimento profissional e a profissionalização docente.

Joelson de Sousa Morais, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação (Bolsista CAPES). É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ) e do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CPNQ).

Francidalma Soares Sousa Carvalho Filha, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Enfermeira. Doutora em Saúde. Especialista em Ensino Estruturado voltado para a educação de autistas. Professora da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Integrante Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade, líder da Linha de pesquisa: Saúde, Educação Inclusiva e aspectos psicossociais da pessoa com deficiência: diálogo entre gerenciamento da proteção dos direitos e da acessibilidade como um bem social.

Published

2023-07-26

How to Cite

NASCIMENTO, Franc-Lane Sousa Carvalho do; MORAIS, Joelson de Sousa; CARVALHO FILHA, Francidalma Soares Sousa. The Pedagogical Coordinator in the process of monitoring, learning and (trans)forming with the student with a disability. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023018, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4163. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4163. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda