Learning to be a teacher in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p585-602

Keywords:

Beginning teacher, Early childhood education, Difficulties and challenges.

Abstract

This article presents an excerpt of research whose objective was to analyze the process of initiation of teaching of early childhood teachers identifying their difficulties and challenges. Of qualitative nature was used the semi-structured interview with five beginning teachers of a Child Education Center in the private network of the city of Campo Grande / MS as a tool for data collection. The results of the research indicate that the greatest difficulties in gestating work are the daily routine with small children, such as changing diapers, crying, biting, feeding, bathing, controlling the room and planning activities. This support is decisive for teachers to feel they belong to the institutional space, motivating them to overcome difficulties and remain in the profession.

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Author Biographies

Marta Regina, Universidade Católica Dom Bosco

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica Dom Bosco, especialização em Psicopedagogia e Sóciopsicomotricidade Ramain Thiers, Mestrado em Educação - Formação de Professores pela Universidade Católica Dom Bosco e Doutorado em Desenvolvimento Local pela Universidade Complutense de Madri. Atualmente, integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado da Universidade Católica Dom Bosco. Áreas de atuação: Educação Indígena; Formação de Professores; Processos Ensino Aprendizagem; Desenvolvimento Local/sustentabilidade; Infância e Educação Infantil. Linhas de Pesquisa: Educação Indígena; Processos de Ensino Aprendizagem; Infância e Educação Infantil; Formação de professores.

Ana Carla Amorim, Universidade Católica Dom Bosco

Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas da docência na Infância - GEPDI.

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Published

2021-08-30

How to Cite

MARTA REGINA; AMORIM, Ana Carla. Learning to be a teacher in early childhood education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 585–602, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p585-602. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4512. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda