An actor-network theory study on the initial training of science teaching teachers

a gold mine and the possibilities for an anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4855

Keywords:

initial teacher training, actor-network theory, anti-racist education.

Abstract

The text presented was based on an actor-network study and investigated mobilization processes among teachers in the formation of a PIBID subproject of a university in the interior of Minas Gerais through the execution of a collaborative workshop. Over the course of six meetings, a socio-technical network was drawn up with several actors. In this text, we present an excerpt from the network originated in the fifth and sixth meeting, in which we were able to observe the associations and translations between human and non-human actors based on the doubts expressed by the PIBID members. The visit to the XVIII century gold mine together with the activities of elaborating a didactic sequence generated conflicts when an expectation of an anti-racist approach was added to the discussion. In our results, we found that the collaborative workshop acted in the production of hybrids in addition to showing how strong the prescriptive Eurocentric curriculum is and how it still acts as a reference in teacher training

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Author Biographies

Ingriddy Nathaly Santos Moreira , Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Graduada em Ciências Biológicas (UFOP), Mestre em Ensino de Ciências (UFOP). Atualmente é doutoranda em Educação Científica, Matemática e Tecnológica pela Faculdade de Educação da USP. Durante a caminhada acadêmica teve a oportunidade, na graduação, de participar do PIBID por um ano, programa com financiamento CAPES. Após esse período, foi bolsista FAPEMIG por um ano como IC na área de botânica, e bolsista PIC-UFOP por um ano na área de microbiologia e biologia molecular. No mestrado estudou sobre a formação inicial de professores e as questões étnico-raciais, se debruçando sobre a Teoria Ator-Rede.

Fábio Augusto Rodrigues e Silva , Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professor associado, nível I, do Departamento de Biodiversidade, Evolução e Meio Ambiente do Instituto de Ciências Exatas e Biológicas da Universidade Federal de Ouro Preto. 

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Published

2022-12-05

How to Cite

MOREIRA , Ingriddy Nathaly Santos; SILVA , Fábio Augusto Rodrigues e. An actor-network theory study on the initial training of science teaching teachers: a gold mine and the possibilities for an anti-racist education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022046, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4855. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4855. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação em ciências e justiça social: interfaces com a formação docente e as práticas educativas