Warning sign

educational experiences in the context of the COVID-19 pandemic in the municipalities of Sorocaba and Votorantim/SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4951

Keywords:

teacher training, curricular organisation, COVID-19 pandemic.

Abstract

This study introduces the experiences of two municipal public education systems in the interior of São Paulo in the contexto of the COVID-19 pandemic, which developed educational initiatives to minimise the impacts caused by the suspension of on-site school activities in the stages of social distancing – analysing, among them, the continuous training of teachers as a common pillar in their processes of reorganisation and curricular practice. The utilised methodology comprises documental research and teachers' reports about the training opportunities on offer and curricular activities. Results show that each council has built solutions, in accordance with their specificities, to conduct the necessary practices in Primary Education, outlining diversities and similarities in their educational practices. Training spaces had pivotal importance for collective learning, curriculum restructuring and experience exchange among teachers in this troubled phase experienced by Brazilian educators during the pandemic period, where remote teaching and the use of technologies constituted challenges for them in these municipalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilene Ferreira Carvalho Cavalheiro, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar (PPGED) na linha de pesquisa 1: Formação de professores e práticas educativas, membro do ETNS - Grupo de Pesquisa Educação, Territórios Negros e Saúde, Orientadora Pedagógica de escola do Sistema Municipal de Ensino de Sorocaba-SP. 

Rosa Aparecida Pinheiro, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Professora da UFSCar, campus Sorocaba, no curso de graduação em Pedagogia e na Pós-graduação em Educação. Integrante do GT 18 EJA - ANPED. Coordenadora Acadêmica do Programa Residência Pedagógica. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos, Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com Estágio Doutoral na Universidad de Barcelona, e Pós-doutorado na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atuação no campo de pesquisa, ensino e extensão em Formação de Professores, Currículo e Educação de Jovens e Adultos.

Renata Cristina Rogich Merighi, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Educação, membro do NEPEN - Núcleo de estudos e pesquisas sobre narrativas educativas, formação e trabalho docente do PPGED UFSCar. Diretora de escola do Sistema Municipal de Ensino de Votorantim-SP. 

Published

2023-06-07

How to Cite

CAVALHEIRO, Adilene Ferreira Carvalho; PINHEIRO, Rosa Aparecida; MERIGHI, Renata Cristina Rogich. Warning sign: educational experiences in the context of the COVID-19 pandemic in the municipalities of Sorocaba and Votorantim/SP. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023012, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4951. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4951. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática - Educação no contexto da Pandemia da COVID-19