The teaching-learning process about the environment and the reflection of current society on environmental issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4966

Keywords:

education, pedagogy, natural resources.

Abstract

The present work addresses the training of students on basic concepts of environment and sustainability. This work aims to analyze and understand what knowledge students already possess on environmental protection practices, propose action for students to build essential knowledge about the environment, and interpret the information they work with in theoretical-practical activities on environmental sustainability. The methodology of this research uses explanatory objectives, with a qualitative and quantitative approach, using documental, bibliographic, and case study procedures. It was possible to carry out theoretical-practical activities with students from a public school within various years of study. The practical experiment allowed students to build knowledge about the importance of the residential environment with the analysis of the amount of solid polymer waste that accumulates in their homes in a short period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariadne Barbosa Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Ciências Biológicas, Mestrado em Biotecnologia e Doutorado em Ciências Ambientais e Sustentabilidade Agropecuária Universidade Católica Dom Bosco - UCDB. É Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Foi destaque de Iniciação Científica no ciclo de PIBIC 2011-2012 na UCDB. Foi agraciada com o prêmio Uriel Franco Rocha pelo Colégio Brasileiro de Parasitologia Veterinária em 2016, por melhor trabalho na área de Entomologia. Parte de seu doutorado foi realizado nos Estados Unidos, na University of Nebraska - Lincoln, departamento de School of Natural Resources (SRN).

Anderson Martins Corrêa, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - IFMS

Professor do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede (ProfEPT). Doutor em Educação - UFMS. Mestre em Educação Matemática - UFMS. Pós-Graduação Lato Sensu em Organização do Trabalho Pedagógico, em Educação Matemática, do Professor das Séries Iniciais do Ensino Fundamental - (UNIDERP). Graduado em Matemática-Licenciatura - UFMS. Professor efetivo do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS).

Published

2023-10-30

How to Cite

GONÇALVES, Ariadne Barbosa; CORRÊA, Anderson Martins. The teaching-learning process about the environment and the reflection of current society on environmental issues. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023040, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4966. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4966. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda