The encounter with history

the choice of the teaching profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id5159

Keywords:

life story, teacher training, history teaching.

Abstract

The objective of this article is to analyze how personal, academic and professional experiences can influence the choice of teaching profession. The listening exercise of narrated experiences led us to the understanding that teachers' life experiences are present and infer about their professional being. Separating the person fron the professional is impossible. The study was conducted with six History of the state education system in a municipality located in the western region potiguar. With a qualitative approach, we made use of the life story interview. The interviewees’ statements were forged in the light of content analysis. The research results allow us to state that the life experiences and training of the subject teacher are present in their daily school life and infer in the reflective attitude about being a teacher and, when remembered, they become a self-training path through looking at themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gessione Morais da Silva, Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer - SEEC-RN

Graduada em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Mossoró. Mestre em Ensino pelo Programa em Pós-Graduação em Ensino (PPGE) - UERN/Campus Pau dos Ferros. Docente da rede estadual de ensino do Rio Grande do Norte (SEEC-RN). 

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Campus Pau dos Ferros

Mestre em Sociologia Rural pela UFPB e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRN. Atualmente é Professora do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (Campus de Pau dos Ferros).

Maria Audenora das Neves Silva Martins, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Campus Natal

Graduada em Pedagogia e Direito. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do curso de Direito, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Natal. 

Published

2023-12-19

How to Cite

SILVA, Gessione Morais da; SANTOS, Simone Cabral Marinho dos; MARTINS, Maria Audenora das Neves Silva. The encounter with history: the choice of the teaching profession. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023050, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id5159. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5159. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda