The presence of Freirean assumptions in distance pedagogy courses in public institutions in the State of Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5192

Keywords:

freirean presence, pedagogy courses public institutions, distance education.

Abstract

The present study aimed to identify the presence of Freirean assumptions in distance pedagogy courses in the state of Rio Grande do Sul. It was a research developed from the Pedagogical Course Projects of public institutions in the state. Using the Discursive Textual Analysis, we identified some theoretical-methodological approximations with Freire's thought. The documents signaled the importance of considering the students' reality, however, they do not address issues of how to transform it. Furthermore, we perceive harmony with Freire's reference by adopting a progressive conception of education, however, it was not possible to identify how this reality has been brought into the courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diuliana Nadalon Pereira, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Doutoranda e Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo (GEPECiD) e desenvolve pesquisas na área de Educação com ênfase em Educação em Ciências. 

Caroline Côrtes Lacerda, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI campus Santiago. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS (2013). Doutora em Educação e Ciências: Química da vida e saúde -UFSM. 

 

Cristiane Muenchen , Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre em Educação e Licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professora Associada nível 3, da área de Ensino de Física e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências - Química da Vida e Saúde (PPGECQVS) e Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF), da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2024-05-28

How to Cite

PEREIRA, Diuliana Nadalon; LACERDA, Caroline Côrtes; MUENCHEN , Cristiane. The presence of Freirean assumptions in distance pedagogy courses in public institutions in the State of Rio Grande do Sul . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024006, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5192. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5192. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda