High School Reform in state public education network of Paraná

fundamentals and curriculum organization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5237

Keywords:

curriculum policies, Law 13,145/2017, public school.

Abstract

The article’s theme is the recent high school reform, expressed in law 13.415/17 and in common Core National Curriculum. The objective of this work is to analyze the impact of said reform in the Public Education System of Paraná, with an emphasis in the curriculum changes in the new high school. The qualitative approach methodology, from a historical perspective, which takes into account social, political and economic backgrounds in where the sources were produced, counted with an analysis of references and national documents from State Secretary of Education of Paraná. The study’s main results aim to the reduction of the basic formation workload, directly linked to the production of scientific knowledge, replacing it for diverse themes, that are purely related to empiricism. That way weakening the youth’s formation, in especial the ones who depend on public education, resuming the high school’s “container” function present in other moments during this education level.

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Author Biographies

Janete Nunes de Oliveira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Possui graduação em pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atua como Professora Pedagoga pela Secretaria Estadual de Educação do Paraná,

Isaura Mônica Souza Zanardini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Mestrado em fundamentos da educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel.    

Simone Sandri, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da UNIOESTE, campus de Cascavel. 

Published

2024-08-21

How to Cite

OLIVEIRA, Janete Nunes de; ZANARDINI, Isaura Mônica Souza; SANDRI, Simone. High School Reform in state public education network of Paraná: fundamentals and curriculum organization . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024020, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5237. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5237. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda