Listening-diologuing on Freire

a challenge to the school yet?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5254

Keywords:

traditional education, listening-dialoguing, teacher-student relationship.

Abstract

This article, about qualitative methodological approach, has the goal of presenting some reflections on the issue ‘how teachers and students realize the dialogic relationship in the teaching-learning process, breaking with its fragmentation’? The theoretical foundation is based on Paulo Freire’s thoughts, extracting from his works, specially, the listening-dialoguing concepts and its implications on the constitution of the existent relationships of the teaching and learning process. The empirical field is a basic education school, where two discussion groups were made, composed by students and teachers. And, a questionnaire applied to 184 students from the same year of elementary school. During the data collections and processing process, we sought to understand how the researched subjects perceive the dialogical relationship in the teaching-learning process. From these analysis, stands out the listening-dialoguing importance, as central concepts of Freirean work, coming from the same dialogue sense, as confrontation to the fragmentation and “banking education” still existents in the school and, at the same time, as action that make an integral formation possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Simas Mielke, Colégio Nossa Senhora Medianeira – Matriz

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná/UFPR. Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial com ênfase em Inclusão pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná/PUCPR. Mestra em Gestão Educacional no Programa de Pós-Graduação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS.

Daianny Madalena Costa, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutora em Educação, Mestre em Educação e graduada em Ciências Sociais - Licenciatura Plena e Bacharelado, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professora-pesquisadora permanente no Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional, Mestrado Profissional, da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, campus Porto Alegre. 

Lucia Hugo Uczak, Universidade Feevale

Graduada em Pedagogia e Especialização em Supervisão Escolar pela Universidade La Salle. Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora adjunta da Universidade Feevale. 

Published

2024-07-19

How to Cite

MIELKE, Tatiana Simas; COSTA, Daianny Madalena; UCZAK, Lucia Hugo. Listening-diologuing on Freire: a challenge to the school yet?. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024012, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5254. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5254. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda