“Whoever speaks will sit on the cold ground!”

coression, communion and freedom in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5269

Keywords:

early childhood education, Martin Buber, teaching training.

Abstract

This work aims to discuss the relationship between adults and children in institutional spaces, as well as to think about the challenge of teacher training that respects children as subjects. As a methodology, events were analyzed, described in two theses and three dissertations, within the scope of a research group that has Early Childhood Education as one of its main axes. These five works had the observation of everyday life in daycare centers and preschools as a methodological strategy, allowing reflections on the quality of relationships between adults and children, in line with the work of Martin Buber. This author, known as a philosopher of dialogue, understands the human being in the relationship with the other, with the world, with its historical context. The analyzes point to practices of coercion and authoritarianism, with little opportunity for children to express themselves. The text presents training as an ethical way to break automatism and the repetition of stuck practices. This training should include the teaching stories and experiences, ensuring spaces for dialogue, in order to make the teacher responsible and responsive, capable of establishing dialogic relationships with the children.

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Author Biographies

Alexandra Pena, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Santa Úrsula, Especialização em Educação Infantil pela PUC-Rio, Mestrado pelo Instituto de Psicologia da UFRJ e Doutorado em Educação pela PUC-Rio. Pós-doutorado no Departamento de Educação da PUC-Rio. Coordenadora do Grupo de Pesquisa INFOC (Infância, Formação e Cultura). Professora do Departamento de Educação da PUC-Rio. 

Liana Garcia Castro, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Doutora em Educação, Mestra em Educação e Especialista em Educação Infantil pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Pedagoga graduada pela UERJ. Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no Departamento de Estudos da Infância (DEDI).Orientadora Pedagógica da rede municipal de ensino de Duque de Caxias/RJ. 

Marina Pereira de Castro e Souza, Universidade Estadual do Rio de Janeiro – FEBF

Possui graduação em Psicologia pela UFRJ. Especialização em Docência e Educação Básica pela UFF. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutorado em Educação pela PUC-Rio. Professora do Departamento de Formação de Professores, na área de Educação Infantil, na Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é vice-coordenadora do grupo de pesquisa Educação Infantil e políticas públicas (EIPP), na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Published

2024-09-30

How to Cite

PENA, Alexandra; CASTRO, Liana Garcia; SOUZA, Marina Pereira de Castro e. “Whoever speaks will sit on the cold ground!”: coression, communion and freedom in Early Childhood Education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024044, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5269. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5269. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda