Inclusion in Higher Education

initial and continuing teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5271

Keywords:

inclusion, teaching training, higher education.

Abstract

This article discusses the training of teachers in Higher Education, highlighting the lack of training for the inclusion of students with disabilities, especially among those who have completed bachelor’s and associate degrees. Drawing on an excerpt from the master’s thesis of one of the authors, which was approved by the ethics and research committee, this study aims to analyze the initial and continuing education of eleven teachers working with students with disabilities at a private university center in the state of São Paulo through a semi-structured interview. The results indicate that most of the interviewed teachers had initial training in bachelor’s and associate programs but lacked the necessary pedagogical preparation for inclusion, leading to inadequate educational practices. Therefore, this study underscores the need for comprehensive and continuous training, incorporating both theoretical and practical disciplines, to qualify critical and reflective teachers capable of implementing effective and equitable educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Aparecida Piza Candido, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Matemática e pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais. Especialização em Ensino da Matemática, Metodologia do Ensino a Distância, Educação Especial Geral pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais. Mestrado em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação da UNESP - Araraquara. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar na Unesp – Araraquara. Atua como orientadora educacional e professor e professor-tutor nas disciplinas de matemática dos cursos de graduação e pós-graduação na modalidade a distância.

Mariana Garcia Delgado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Campus Araraquara. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar pela UNESP, Campus Araraquara. Professora na Cooperativa Educacional de São Carlos nas áreas de Educação Infantil e Educação Especial E e na Escola Municipal Professora Vera Helena Trinta Pulcinelli na área do Ensino Fundamental - Anos Iniciais.

Relma Urel Carbone Carneiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Mestrado em Ciências: Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade de São Paulo. Doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Livre Docente em Educação Especial pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara. Docente do Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar.

Published

2024-09-30

How to Cite

CANDIDO, Eliane Aparecida Piza; DELGADO, Mariana Garcia; CARNEIRO, Relma Urel Carbone. Inclusion in Higher Education: initial and continuing teacher training . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024045, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5271. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5271. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda