Chess in the teaching of Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5272

Keywords:

geography, school space, chess.

Abstract

The work is related to possible benefits from practicingchess and possible advantages in the learning process of teaching geography. The research was constructed qualitatively, with bibliographical surveys being carried out in three aspects: the first was related to pedagogical resources that were little used or not even considered as options in basic geography education. The second focused the process of popularization chess in the 20th century and the importance of its inclusion in the school environment. The third was related to its use inteaching geography and the process of didactic transposition. This survey was carried out to gain a general understanding of chess and its possible correlations with geographic elements. From these surveys, it was possible to establish connections between chess and geography and discuss the importance of implementation chess in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Corrêa Maciel, Universidade Federal de São João del-Rei

Possui graduação em Geografia pela FAMINAS/BH. Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de São João del-Rei/MG. Atualmente é professor de educação básica do Governo do Estado de Minas Gerais efetivo em dois cargos. 

Ivair Gomes, Universidade Federal de São João del-Rei

Possui Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais, graduação em Administração de empresas pelo Centro Universitário Newton Paiva, mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais e doutorado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Atualmente é professor do Departamento de Geociências e do Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ.

 

Arlon Cândido Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Geografia (Licenciatura/Bacharelado) pela Universidade Federal de São João del-Rei. Especialista em Planejamento e Gestão de Áreas Naturais Protegidas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais (IFSUDESTE-MG). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de São João del-Rei. Doutor em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Pós-Doutorando em Geografia pela PUC/Minas. 

Published

2024-09-30

How to Cite

MACIEL, Fernando Corrêa; GOMES, Ivair; FERREIRA, Arlon Cândido. Chess in the teaching of Geography. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024046, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5272. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5272. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda