Life Project and the education of young people in the New High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5303

Keywords:

new high school, educational counter-reforms, life project.

Abstract

This article aims to analyze the life project curriculum component in a pilot school in Santa Catarina, considering the experiences of students and teachers from the first graduating class of the New High School (NHS) in this institution. The research was qualitative and based on document analysis and semi-structured interviews with twelve young people and three teachers. The results indicate that, in the NHS, the life project is linked to youth protagonist, and entrepreneurship, to adapt young people to the changes of flexible capitalism. In this way, the personal and professional dimensions of the life project are highlighted, aimed at self-knowledge and the ability to make choices, and become an entrepreneur. However, although students and teachers point out inconsistencies between the life project and the NHS, they emphasize its positivity in terms of guiding young people in their personal and professional lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandra Carlesso Carneiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui Graduação em Ciências 1º E 2º grau, com habilitação plena em matemática pela Faculdades Reunidas de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas de Palmas - FACEPAL e Curso de Especialização em: Ensino da Matemática, pelas Faculdades Integradas de Palmas - FACIPAL. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Suely Aparecida Martins, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina, Mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas  e Doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, campus de Francisco Beltrão.

Published

2025-02-25

How to Cite

CARNEIRO, Alexandra Carlesso; MARTINS, Suely Aparecida. Life Project and the education of young people in the New High School. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025002, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5303. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5303. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda