Perceptions of elementary school teachers on science and digital information in a public school in the municipality of Ubá/MG
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5306Keywords:
science, discourse textual analysis, teachers' perception.Abstract
In this study, the perception of elementary school teachers regarding the relationship between science, information, and digital scientific content consumption in a school in Ubá was investigated. The research employed Discourse Textual Analysis (DTA) with the support of the Iramuteq® software. It became evident that teachers have a limited and stereotyped view of science and scientists, primarily associating them with laboratory research. This reflects the prevalence of the inductivist method and results in a fragmented understanding of the role of science in society. These findings underscore the need for a critical scientific education that transcends stereotypes and promotes dialogue between scientists and society. Furthermore, it emphasizes the importance of public policies and projects aimed at scientific education to increase public awareness of science, combat misinformation, and address contemporary challenges, promoting scientific advancement in a complex world.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Quaestio - Revista de Estudos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .