Perceptions of elementary school teachers on science and digital information in a public school in the municipality of Ubá/MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5306

Keywords:

science, discourse textual analysis, teachers' perception.

Abstract

In this study, the perception of elementary school teachers regarding the relationship between science, information, and digital scientific content consumption in a school in Ubá was investigated. The research employed Discourse Textual Analysis (DTA) with the support of the Iramuteq® software. It became evident that teachers have a limited and stereotyped view of science and scientists, primarily associating them with laboratory research. This reflects the prevalence of the inductivist method and results in a fragmented understanding of the role of science in society. These findings underscore the need for a critical scientific education that transcends stereotypes and promotes dialogue between scientists and society. Furthermore, it emphasizes the importance of public policies and projects aimed at scientific education to increase public awareness of science, combat misinformation, and address contemporary challenges, promoting scientific advancement in a complex world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Puebla Cassini-Vieira , Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em Enfermagem pela FASEH, mestrado em Biologia Celular e Estrutural Aplicada pela UFU e doutorado em Biologia Celular pela UFMG, com período sanduíche na Universidade de Harvard. Professor titular da Universidade do Estado de Minas Gerais e titular do curso de Medicina do Centro Universitário Governante Ozanam Coelho (UNIFAGOC). 

Fabiano Eloy Atílio Batista, Universidade do Estado Minas Gerais

Possui graduação em Design de Moda, pela Faculdade Estácio de Sá - Juiz de Fora. Bacharelado em Ciências Humanas, pelo Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Juiz de Fora. Licenciatura em Pedagogia, pela Universidade de Franca. Licenciatura em Artes Visuais, pelo Centro Universitário UNINTER. Mestre e Doutor em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa (PPGED-UFV). Professor do curso de Design na Universidade do Estado de Minas Gerais - Campus Ubá (UEMG - Ubá).

Rayane Cristina de Mello Benhame, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Possui Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Mestranda em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Lavras (UFLA).  

Published

2025-02-26

How to Cite

CASSINI-VIEIRA , Puebla; BATISTA, Fabiano Eloy Atílio; BENHAME, Rayane Cristina de Mello. Perceptions of elementary school teachers on science and digital information in a public school in the municipality of Ubá/MG. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025003, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5306. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5306. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda