Vocational Education in São Paulo, Brazil

mapping the technological axis ‘Information and Communication’ in 2000-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5313

Keywords:

vocational education and training, educational policies, CEETEPS.

Abstract

This paper maps the vocational education courses in the Technological Axis 'Information and Communication' (IC), from 2000 to 2023, the second most present axis in professional education at state technical schools (Etec) in the São Paulo State, Brazil, public institutions linked to the State Center for Technological Education Paula Souza. Through documentary research of an exploratory nature, it seeks to recognize the condition of enrollments and demand, in the historical series between the first half of 2000 and 2023. The continuous increase in supply and demand in the courses stands out. Enrollments in the period had a percentage variation of 381.6% and aspects such as the proportionality of enrollments by course, type of offer, gender and the distribution of this service in the different administrative divisions of the State identified. When debating the scenario, the possibility of improving and expanding public policies for professional education in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Constantino, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Possui Pós-doutorado em Educação pela Universidade Aberta de Portugal, Doutorado em Educação pela UNESP Marília, Mestrado em Educação pela UNESP - Marília, e Graduação em Música pela UEL - Londrina. Professor e pesquisador no Departamento de Educação da UNESP - Universidade Estadual Paulista / FCT - Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente Prudente. 

Adriana Aparecida de Lima Terçariol, Universidade Nove de Julho

Pós-Doutoramento na Universidade Aberta - Portugal, UAB-PT, Portugal. Doutora em Educação e Currículo pela PUC/SP. Mestre e Pedagoga pela Faculdade de Ciências e Tecnologia Unesp/Campus de Presidente Prudente/SP. Atualmente é docente/pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE e Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais - PROGEPE, ambos vinculados à Universidade Nove de Julho - UNINOVE. 

Published

2024-08-23

How to Cite

CONSTANTINO, Paulo; TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima. Vocational Education in São Paulo, Brazil: mapping the technological axis ‘Information and Communication’ in 2000-2023 . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024025, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5313. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5313. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda