Science Club in Brazil

challenges and possibilities experienced in the period of Emergency Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5355

Keywords:

science clubs, emergency remote teaching, didactic strategies.

Abstract

Science Clubs can be understood as non-formal spaces that have a direct relationship with formal education and that contribute to the acquisition of scientific, social and cultural knowledge, through different teaching strategies. With the pandemic caused by COVID-19, some clubs did not operate, others adapted their activities so that they could operate remotely. The central objective of this research is to analyze the club actions developed throughout 2020 and 2021, seeking to understand the teaching strategies, types of classes used, as well as the challenges faced. To this end, an online questionnaire was created and made available to teachers working in Clubs in Brazil. Based on qualitative analyses, we identified that many strategies used in person were maintained with some adaptations. The main challenges experienced are related to maintaining attendance, protagonism, interest and motivation of club members. Furthermore, new proposals were designed especially to face the challenges proposed by ERE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda de Jesus Costa, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduada em Ciências Biológicas com bacharelado e licenciatura pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Mestre em Ensino de Ciências, Doutora em Educação ambos pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Pós Doutora em Educação (Clube de Ciências). É professora da Universidade do Estado de Minas Gerais - Unidade Ibirité, atuando no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas e  no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva - PROFEI. Além disso, atua como coodernadora do Clube de Ciências BIOTEC. Desenvolve atividades de pesquisa e extensão relacionadas com Clube de Ciências.

Eliane Ferreira de Sá, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui licenciatura em Física e Ciências pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caratinga. Mestre em Educação e Especialista em Ensino de Ciências também pela Universidade Federal de Minas Gerais. Doutora em Educação, Pós-doutorado em Educação com ênfase no estudo da multimodalidade e Pós-doutorado em Educação com ênfase na educação do campo, ambos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora do Mestrado Profissional Educação e Docência da UFMG - PROMESTRE e professora de cursos de graduação da UEMG.

Published

2025-02-25

How to Cite

COSTA, Fernanda de Jesus; SÁ, Eliane Ferreira de. Science Club in Brazil: challenges and possibilities experienced in the period of Emergency Remote Teaching. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025001, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5355. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5355. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda