Cultural and symbolic capital in the relationship between the curriculum and external evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5360

Keywords:

cultural and symbolic capital, large-scale assessment, curriculum.

Abstract

This article aims to analyze the relationship between curriculum and large-scale assessment by transposing Bourdieusian notions of cultural capital and symbolic capital, understanding them as an analytical resource for elucidation. This is a qualitative bibliographical study, which explores the analytical potential of Pierre Bourdieu for the field of educational policy, in conjunction with the educational assessment studies of Stephen Ball, Nigel Brooke and Luiz Carlos de Freitas. The proficiency levels of large-scale assessment are pointed out, functioning as symbolic capital of the school curriculum as legitimized cultural capital in the neoliberal system. The dialectical relationship between curriculum and external assessment is structured as the proficiency results represent the idealized cultural capital, in quantitative terms of competences and skills acquired in the school trajectory, in which there is a predisposition to recognize culture as a performance curriculum, according to the categories of youth perception engendered.

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Author Biographies

Aysllan de Sousa Sobrinho, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Maranhão. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão. Graduação em Física pelo Instituto Federal do Piauí. Especialista em Ensino de Física. Especialista em Ensino de Matemática. 

Cacilda Rodrigues Cavalcanti, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Maranhão e Doutorado em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais com estágio doutoral na Universidade de Colônia na Alemanha. É professora do Curso de Pedagogia, do Programa de Políticas Públicas da Universidade Federal do Maranhão e do Programa de Pós-Graduação em Educação, atuando principalmente na área de gestão, planejamento e financiamento da educação, educação do campo e formação de professores.

Published

2024-08-22

How to Cite

SOUSA SOBRINHO, Aysllan de; CAVALCANTI, Cacilda Rodrigues. Cultural and symbolic capital in the relationship between the curriculum and external evaluation. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024021, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5360. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5360. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda