Exploring the lexical ambiguity of technical terms in probability

the concept of the word “Chance” by students in the final years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5380

Keywords:

probabilistic language, elementary school, multivariate textual analysis.

Abstract

The objective of this work was to identify the language used by students in the ninth year of Elementary School through everyday knowledge and/or what they learned at school regarding the meaning of the word “Acaso” and associate it with theoretical and practical meanings. Of Probability Theory and outline strategies to teach this concept. Textual analyses of an exploratory type, with a qualitative and quantitative approach, were carried out in a questionnaire made available on Google Forms, using the IraMuTeQ software (R Interface for Multidimensional Text and Questionnaire Analysis) in which analyzes were used. of similarity. The lexical ambiguity found refers to everyday language, showing a linguistic complexity that relates multiple meanings and meanings in multiple contexts. It is considered that this information is necessary to allow the generation of teaching material that favors the constructive evolution of these conceptions towards more elaborate forms for teaching probabilistic concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ailton Paulo de Oliveira Júnior, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas, Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Brasília, Mestrado em Pesquisa Operacional pelo Instituto Militar de Engenharia, Doutorado em Educação (Didática, Práticas Escolares e Técnicas de Ensino) pela Universidade de São Paulo e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professor Associado IV do curso de Licenciatura em Matemática do Centro de Matemática, Computação e Cognição e do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade Federal do ABC - UFABC (linha de pesquisa: Ensino e Aprendizagem). 

Anneliese de Oliveira Lozada, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Engenharia Elétrica/Eletrônica pelo Centro Universitário da FEI e Licenciatura Plena em Matemática, Mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC. Doutoranda em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC, integra o GEEM (Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática - certificado junto ao CNPq) da UFABC.

Published

2025-02-28

How to Cite

OLIVEIRA JÚNIOR, Ailton Paulo de; LOZADA, Anneliese de Oliveira. Exploring the lexical ambiguity of technical terms in probability: the concept of the word “Chance” by students in the final years of Elementary School. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025008, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5380. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5380. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda