TDICs at School

the influence of digital culture on pedagogical practice in the inclusion process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5436

Keywords:

digital technology, teaching practices, inclusion.

Abstract

The present work discusses the use of digital information and communication technologies (ICTs) in regular education and the influence of digital culture on pedagogical practice in the inclusion process. Its objective is to identify the challenges in the implementation of ICTs in the inclusion process in regular classroom teaching. The methodological delineation consisted of qualitative research developed from the perspective of descriptive bibliographic research, based on literature review in databases, empirical studies, and scientific productions in the CAPES Online Journals Portal and SciELO, considering the following descriptors: digital technologies, teaching practice, learning, inclusion. For analysis, four articles were selected to gather productions that expressed practices and initiatives with the use of digital tools in inclusive educational practices. At the end of the research, it was possible to identify the challenges in the implementation of ICTs in the inclusion process in regular classroom teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larisse Amorim Cavalcante, Universidade Federal de Roraima – UFRR

Possui bacharelado e licenciatura em Ciências Biológicas, licenciatura em pedagogia. Mestranda do Programa de Educação Profissional em Educação Inclusiva- PROFEI.

Alcenildes Pires Teixeira, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Possui graduação em licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM, especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA e em Educação Especial pela Faculdade Iguaçu. Mestranda do Programa de Educação Profissional em Educação Inclusiva- PROFEI.

 

Karla Colares Vasconcelos, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Ceará - UFC.  Atualmente é professora Adjunta I da Universidade Federal de Roraima – UFRR.

Published

2024-09-20

How to Cite

CAVALCANTE, Larisse Amorim; TEIXEIRA, Alcenildes Pires; VASCONCELOS, Karla Colares. TDICs at School: the influence of digital culture on pedagogical practice in the inclusion process. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024036, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5436. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5436. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Processo formativo nas culturas midiática e tecnológica