Teacher training in school inclusion

LEPED's dissemination courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5499

Keywords:

continuing education, technological resources, school inclusion.

Abstract

This text presents and analyzes how the Laboratory of Studies and Research in Teaching and Difference (Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diferença , LEPED) of the Faculty of Education (Faculdade de Educação, FE) at the State University of Campinas (UNICAMP) has proposed the continuing education of thousands of teachers (and other interested parties) to: clarify the right to education and demonstrate how school inclusion is realized in classrooms (planning, assessment, and other aspects related to teaching and school learning). The article explains how these courses have been conceived and produced as Cultural Diffusion Courses (Cursos de Difusão Cultural, in Portuguese) since 2018, using the Distance Education (DE) platform of the Extension School at UNICAMP (EXTECAMP). The presentation method of the course content, the accessibility resources present in all its modules, and the self-assessment of the participants are highlighted in this article. All courses are based on the idea of intellectual emancipation of the participants for their realization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Teresa Eglér Mantoan, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP

Pedagoga, mestre e doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Coordena o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diferença (LEPED / UNICAMP) e atua como professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação dessa instituição. 

José Eduardo de Oliveira Evangelista Lanuti, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Possui graduado em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE), e em Matemática pela União das Instituições Educacionais do Estado de São Paulo - Faculdade de Presidente Venceslau (FAPREV). Mestrado em Educação pela UNESP. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do quadro permanente do PPGE da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Maria Isabel Sampaio Dias Baptista, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP

Pedagoga pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Mestre e Doutora em Educação na área de Ensino e Práticas Culturais, pela mesma instituição. Como pesquisadora, está vinculada ao NEPI - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Inclusão, da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. É também vinculada ao Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diferença - LEPED. 

Published

2024-10-24

How to Cite

MANTOAN, Maria Teresa Eglér; LANUTI, José Eduardo de Oliveira Evangelista; BAPTISTA, Maria Isabel Sampaio Dias. Teacher training in school inclusion: LEPED’s dissemination courses. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024051, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5499. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5499. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Processo formativo nas culturas midiática e tecnológica