The experience as a teacher in mandatory curricular internships

teaching narratives about the reception of Science and Biology interns in Basic Education Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p563-583

Keywords:

Supervised internship, Science, Biology.

Abstract

This research intends to understand the meaning assigned to interns reception and the role of conducting teacher by Science and Biology teachers of the Final Years of Elementary School and High School, regarding the contribution of this activity to their teaching practices. The supervised internship, when carried out with commitment by the participating agents, can be a useful process not only for the initial training of the future teacher but also for the conducting teachers practices. To develop this research, from a qualitative approach, interviews were conducted with teachers who reported their experiences as conductors responsible for monitoring the internships in the Basic Education Schools in Cruz das Almas-BA. At the end, it is possible to notice that conducting teachers identify aspects to be improved in the context of the supervised internship, as well recognize that the internship has provided helpful sharing experiences that help them improve their teaching practices.

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Author Biographies

Tatiana Polliana Pinto de Lima, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia, Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia , Brasil.

Thaís Aline da Silva dos Santos, Colégio Estadual João Batista Pereira Fraga

Possui graduação em Biologia - Bacharelado e Licenciatura - pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Possui Mestrado em Ciência Animal pela UFRB. Bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica/IC voluntário (2014/2015). Na área de educação, atua em pesquisas sobre a importância do estágio curricular obrigatório na formação continuada de professores de Ciências e Biologia. Participa de estudos nas áreas de ecologia aquática, limnologia e aquicultura, ecologia do zooplâncton com ênfase em Rotifera, ecologia trófica de peixes e produção do zooplâncton como alimento vivo para pós-larvas de peixes nativos.

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Published

2021-08-30

How to Cite

LIMA, Tatiana Polliana Pinto de; SANTOS, Thaís Aline da Silva dos. The experience as a teacher in mandatory curricular internships: teaching narratives about the reception of Science and Biology interns in Basic Education Schools. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 563–583, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p563-583. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4008. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda