Rural education in national events on Physics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4988

Keywords:

rural education, physics teaching, pedagogy of alternation.

Abstract

The aim of this work was to outline an overview of the Physics teaching in Rural Education, pointing out characteristics and trends of academic production. For this, a Systematic Literature Review was carried out with the Systematic Model for Research in Open Access Databases. The material collected consisted of works published in the Research Meetings in Physics Teaching Research Meetings and the National Physics Teaching Symposia in a time frame of 24 years (1998-2021), since when the expression “Countryside Education". The results show a predominance of research in the Northeast region and linked to the Agricultural Family Schools and the Degrees in Rural Education, signaling the fruitful potential of the pedagogy of alternation. They also point to a teaching of Physics that values culture and interpretation and action on the peasant reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edinalva da Conceição Sousa, Universidade Federal do Piauí

Licenciada em Educação do Campo/Ciências da Natureza, na Universidade Federal do Piauí- UFPI, no campus Senador Helvídio Nunes de Barros- CSHNB, em Picos-PI. Membro do Grupo de de Pesquisas em Ensino de Física em Contexto. Membro do Grupo Educação do Campo e Ensino de Ciências. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre o Ensino de Ciências- NEsPEC. 

Maria Juliana Farias Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em Educação do Campo/Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), campus Senador Helvídio Nunes de Barros (CSHNB), Picos - PI. Mestrado em andamento em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz, UESC. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre o Ensino de Ciências- NEsPEC.

Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática". Especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Possui licenciatura em Física pela UFU. É Professor Adjunto na Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEdoC), área Ciências da Natureza, no Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (Picos, PI). Foi Coordenador da LEdoC no biênio 2019-2021. É líder do Grupo de Estudos sobre Formação de Professores de Ciências e membro do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo e Ensino de Ciências. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências (NEsPEC). 

Published

2023-12-13

How to Cite

SOUSA, Edinalva da Conceição; SILVA, Maria Juliana Farias; SILVA, Alexandre Leite dos Santos. Rural education in national events on Physics teaching. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023043, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4988. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4988. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda