Military School Graduates in Manaus and access to higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id5189

Keywords:

graduates, military school in Manaus, access to higher education.

Abstract

The path in Secondary Education is designed to be an important element in the outlook for those who wish to continue to Higher Education. Our goal is to analyze the factors that permeated Secondary Education in the Military School in Manaus and how they contributed to its graduates accessing Higher Education. The methodological focus is quantitative-qualitative and we used a closed questionnaire and semi-structured interview in the data collection. The results showed that 85.7% of the graduates who participated in this research entered college, and, of these, 83.3% entered public institutions. Only 10.2% of the Higher Education freshmen were first generation, and 48.7% of them majored in programs such as Law, Engineering and Medicine. With the qualitative analysis, we observed that academic preparation is the most relevant factor in accessing Higher Education, while extracurricular activities contributed to the choice of college major. Norms, interactions and family context are contributors to the academic performance of these graduates in Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clodoaldo Fernandes de Freitas, Colégio Militar de Manaus

Possui pós-graduação "Lato Sensu" em Psicopedagogia Educacional pela Faculdade de Educação da Serra e graduação em Licenciatura Plena - Habilitação em Física pela Universidade Federal do Amazonas. Possui curso de Aperfeiçoamento em Física para professores de 2º grau pela Fundação Universidade do Amazonas. É professor e coordenador de Física do Colégio Militar de Manaus.  Atualmente é mestrando em Educação pela Universidade La Salle - Canoas. 

Vera Lucia Felicetti, Universidade Católica de Pernembuco

Possui graduação em licenciatura Plena-Habilitação em Matemática pela Faculdade Porto-Alegrense de Educação Ciências e Letras e Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Docente no Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco.

Published

2023-12-21

How to Cite

FREITAS, Clodoaldo Fernandes de; FELICETTI, Vera Lucia. Military School Graduates in Manaus and access to higher education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023057, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id5189. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5189. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda